Dagjelesgeven brengt de praktijk in de school
Tussen 2009 en 2019 is Stichting Dagjelesgeven actief geweest voor het onderwijs. Volgens de oprichters Femke Zwaal en Joost Borsboom voorzag dit initiatief mede in de noodzaak om onderwijs inhoudsvol te verbinden met de buitenwereld. Zij wilden met de stichting een schakel vormen tussengepassioneerde beroepsbeoefenaars: de gastdocenten, en zoekende adolescenten: de leerlingen van het voortgezet onderwijs.
Deelnemende scholen waren enthousiast en de gastdocenten minstens evenveel. Maar de praktische bezwaren tussen droom en daad bleken onoverkomelijk voor het onderwijs en het is de stichting uiteindelijk niet gelukt om een levensvatbaar verdienmodel te creëren. Maar Dagjelesgeven is niet onopgemerkt gebleven. Naast de initiatiefnemers zijn velen erbij betrokken geraakt. Er zijn wel degelijk mijlpalen neergezet die het verdienen om gemarkeerd te worden.
In onderstaand boekje zijn die mijlpalen vastgelegd. Ook komen de initiatiefnemers nog één keer uitgebreid aan het woord. Hopelijk blijkt hieruit hoe belangrijk passie voor de klas is en wat die teweeg kan brengen. Het gedachtengoed van Dagjelesgeven leeft voort.